poloha.png, 3,3kB SÁL 1 - Body & Mind
Galerie Florián, Havlíčkovo náměstí, Písek
poloha.png, 3,3kB SÁL 2 - Aerobní cvičení
SOU Komenského, Písek

Silueta fitness
773 797 495, 773 797 494
info@siluetafitness.cz

L-Carnitin


L-CARNITIN A JEHO VYUŽITÍ PŘI FORMOVÁNÍ POSTAVY

Nehubnete? Možná děláte chyby při cvičení.

Cvičíte a nehubnete. Jen Vás z toho bolí záda či klouby. Anebo prostě cítíte, že by pohyb mohl být efektivnější. Možná opakujete jedny z nejčastějších chyb. Jejich odstraněním zhubnete efektivněji a příjemněji.

  1. chyba: Cvičíte každý den

    Určitě vždy neplatí, že více je lépe. Organismus potřebuje čas na odpočinek, regeneraci, proto není vhodné cvičit každý den. Jinak na Vás místo vytoužené štíhlé postavy čeká spíše únava a demotivace. Pokud se cítíte unaveně, je to varování, že byste měla zvolnit.


    Ke cvičení patří neodmyslitelně oddych a regenerace. Při nadměrném cvičení, zejména u začátečníků, dochází k přetížení organismu. Následkem může být svalová ztuhlost, bolest nebo svalová horečka a únava. A dobrý výkon mohou podat jen dostatečně zregenerované svaly.

  2. chyba: Vybrala jste si nevhodný pohyb

    Možná kila nejdou dolů tak rychle, jak byste si představovala, protože jste si nevybrala ten správný pohyb. V Siluetě fitness v Písku Vám rádi poradíme pohyb vhodný právě pro Vás!


    Nárazové "sportovní záchvaty" a intenzivní tréninky často nevedou k hubnutí, ale k únavě a bolestivé zátěži kloubů a přetížení. Vysoké zatížení přispívá zejména ke zlepšení kondice, ale pokud je Vaším cílem hubnutí, rozhodněte se raději pro cílené aerobní cvičení.


    ico-vice.png, 808B Přehled cvičebních stylů


    Tuky tělo spaluje nejlépe při aerobním zatížení, tedy 60 - 70 % maximální tepové frekvence.


    ico-vice.png, 808B Vliv tepové frekvence na spalování tuků
  3. chyba: Způsobujete si bolest zad špatným posilování břicha

    Mnoho lidí špatně cvičí břišní svaly. Nesprávná poloha nebo špatný výběr cviků pak způsobuje bolest bederní páteře. Při cvičení břišních svalů v poloze na zádech má být bederní páteř přitlačená k podložce po celou dobu cvičení. Správné polohy dosáhnete tak, že pánev podsadíte, zatáhnete břišní svaly a bederní páteř přitlačíte k podložce. Při cvičení v Siluetě fitness dbáme na správné provádění cviků a nezatěžování páteře.

  4. chyba: Špatně dýcháte

    Správné dýchání zajistí efektivní práci svalů, pomůže podat lepší výkon a cvičení usnadní.


    Dýchejte plynule, pravidelně a rytmicky s pohybem. Nádech nosem a také výdech ústy má být hluboký. Při posilovacích cvičeních se nadechněte tehdy, když jsou posilovány svaly nejméně zatížené, a vydechněte ve fázi největšího zatížení posilovaných svalů.

L-Carnitin přenáší mastné kyseliny na místo jejich spalování do energetických center buněk tzv. mitochondrií a tím podporuje tvorbu energie z tuků. Podílí se na celkové energizaci organismu a výrazně přispívá k redukci nadváhy, podporuje srdeční a mozkovou činnost, zlepšuje fyzickou a psychickou výkonnost.

L-Carnitin je látka tělu vlastní. Organismus si ji dokáže vyrobit sám. Tento proces probíhá v játrech, kde se L-Carnitin získává z esenciálních aminokyselin methioninu a lysinu a za asistence vitamínu C, B3 a B6 a železa. Pokud člověk nežije aktivně a nesportuje, tak toto množství společně s L-Carnitinem přijatým potravou mu postačí. Pokud je ale součástí našeho života pravidelný pohyb, s těmito zdroji L-Carnitinu si nevystačíme.

Záleží na tom, jakým aktivitám se věnujete. Zhruba 25 % naší potřeby při fyzické zátěži, a to zejména, pokud se bavíme o aktivitě aerobního (vytrvalostního) charakteru, pokryjeme vlastním L-Carnitinem. Ale co těch zbylých 75 %? To může být „kámen úrazu“. Proč? Tak to si hned vysvětlíme. Nedostatkem L-Carnitinu v organismu mohou kromě aktivních lidí trpět také například vegetariáni či vegani. Těm chybí důležitý zdroj této látky, a to živočišné produkty, převážně pak červené maso.

carnitin-ilu.jpg, 13kB

Varování především pro ženy a dívky, které často silně omezují konzumaci červeného masa a tím se vystavují riziku nedostatku L-Carnitinu se všemi jeho negativními důsledky. Proč? L-Carnitin vnáší mastné kyseliny (tuky) přes membránu do mitochondrií svalové buňky, energetické továrny organismu. Jenom díky tomu mohou být tuky použity jako zdroj energie.

Navíc se nedostatek L-Carnitinu projevuje zvýšenou hladinou tuků v krvi a jejich následným ukládáním ve formě tukových zásob. Nedostatek L-Carnitinu v těle může mít za následek také různá srdeční onemocnění a cirhózu jater.

Že to, co jsme si zatím řekli, zní příliš odborně a neříká Vám, jak Vám karnitin pomůže při redukci hmotnosti? Pojďme na to jednodušeji. Představte si vlak vezoucí uhlí do elektrárny. Pod uhlím si na chvíli představte mastné kyseliny (tuky), pod elektrárnou mitochondrii svalové buňky, kde se energie vyrábí. Vagony jsou naším L-Carnitinem. A tyto vagony dováží mastné kyseliny na místo spotřeby. Počet vagonů (tedy množství L-Carnitinu) je limitující pro tvorbu energie z tuků.

Pokud se veškerý pohyb, který během dne máme, skládá pouze z cesty autem do práce, sezení za počítačem v práci a pak z cesty domů, kterou absolvujete opět autem a zbytek dne pak strávíte doma odpočíváním a relaxací např. na sedačce, tak Vás nedostatek L-Carnitinu trápit nemusí. Ale nepočítejte s tím, že byste s Vaší váhou něco pozitivního provedli.

Pokud je formování postavy a zbavení se nepříjemných tukových polštářků přesně to, o co se teď snažíte, tedy cíl, za kterým jdete, tak se nemůžete řadit mezi ženy, které jsme popisovali v předcházejícím odstavci. Vy se řadíte mezi ty, které se chtějí svých nadbytečných tuků zbavit. A u Vás to je s L-Carnitinem následující - čím víc jste aktivnější a čím více se zaměřujete na vytrvalostní aerobní činnost, tím více L-Carnitinu spotřebujete, abyste mohli efektivně tuky využívat jako další zdroj energie a tedy redukovat tak jejich množství!

ÚČINKY L-CARNITINU


Kam dál?

Nahoru     Zpět články     Aerobní cvičení     Rozpis cvičení      Kalendář akcí     Aerobní zóna    

Přijďte si zacvičit do Siluety Fitness Písek. A kdy?ico-vice.png, 691B

Silueta fitness - cvičení pro zdraví a energii

773 797 495, 773 797 494; info@siluetafitness.cz