poloha.png, 3,3kB SÁL 1 - Body & Mind
Galerie Florián, Havlíčkovo náměstí, Písek
poloha.png, 3,3kB SÁL 2 - Aerobní cvičení
SOU Komenského, Písek

Silueta fitness
773 797 495, 773 797 494
info@siluetafitness.cz

Cholesterol

Deset zásad pro boj s cholesterolem

  1. Snižte spotřebu tučného masa a uzenin, vyvarujte se vnitřností. Používejte rostlinné oleje a tuky s vyšším obsahem vícenenasycených mastných kyselin.
  2. Pokud máte zvýšenou hladinu cholesterolu, zařaďte do stravy rostlinný tuk obohacený rostlinnými steroly.
  3. Dávejte přednost nízkotučným mléčným výrobkům.
  4. Konzumujte hodně zeleniny a ovoce, převážně v syrovém stavu (500 g denně).
  5. Vybírejte si celozrnné výrobky (pečivo, ale také např. celozrnné těstoviny či neloupanou rýži), cereálie a luštěniny, které obsahují vlákninu.
  6. Zařaďte do svého jídelníčku tučné ryby - nejlépe 2krát týdně (vhodné jsou např. losos, makrela, sardinky).
  7. Dbejte na přiměřený tělesný pohyb (minimálně půl hodiny alespoň 4krát týdně, nebo nejlépe každý den. Například svižná chůze či kolo jsou vhodné pro každého).
  8. Omezte spotřebu cukru, a tedy konzumaci sladkostí, moučníků, cukrářských výrobků a bílého pečiva.
  9. Při tepelné úpravě jídla se vyhněte častému smažení.
  10. Naučte se zvládat stresové situace - jinak škodíte sami sobě!

Cholesterol je látka tukové povahy. Pro organizmus je nezbytná, protože je součástí každé naší buňky, je základní stavební jednotkou pro některé hormony a pro tvorbu žlučových kyselin. Tělo si cholesterol z větší části vyrábí samo v jaterních buňkách. Další zásoby se do organizmu dostávají stravou.

I když je cholesterol pro náš organizmus nepostradatelný, nesmíme ho mít v krvi nadbytek, protože jeho zvýšená hladina je jedním z významných rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění.

Ve skutečnosti se cholesterol v krvi vyskytuje ve dvou formách, podle toho, na jaký nosič je vázán (samotný cholesterol je v krvi nerozpustný). Přitom nosič LDL (zlý cholesterol) dopravuje cholesterol do tkání v těle (tedy i do cévní stěny), zatímco nosič HDL (hodný cholesterol) umožňuje spíše jeho vyplavování z organismu. Riziková je tedy především vysoká hladina LDL-cholesterolu, naopak hodnotu HDL-cholesterolu je dobré mít co nejvyšší. Přitom je z logiky věci zřejmé, důležitý je především relativní podíl obou složek, spíše než absolutní hodnota jako u celkového cholesterolu. HDL-cholesterol by měl tvořit >20 % z celkového cholesterolu. Pokud jeho podíl přesahuje 30 %, jedná se již o velmi příznivou hodnotu, a v takovým případě se bere dokonce jako protektivní faktor.

Hladina neboli koncentrace cholesterolu v krvi se zjišťuje krevním testem nejčastěji při preventivní prohlídce. Výsledek může být známý ihned nebo až po několika dnech, záleží na tom, jaký přístroj má lékař k dispozici.

Podle statistik má u nás zvýšenou hladinu „škodlivého“ cholesterolu až 70 procent lidí nad 35 let. Až 80 procent lidí si nikdy nenechalo hladinu cholesterolu změřit. Zákeřnost je v tom, že pokud nejdete k lékaři, netušíte, že ji máte vysokou.

U dětí (do 15 let) je za normální hodnotu považována hladina celkového cholesterolu v krvi do 4,4 mmol/l.

U dospělých osob (starších 15 let) je za normální považována celková hladina cholesterolu v krvi do 5,0 mmol/l. Pokud máte hladinu cholesterolu v pořádku, i tak byste měli dodržovat zásady zdravého životního stylu.

Hladina celkového cholesterolu v krvi nad 5 mmol/l je zvýšená. Jeho hladina nad 8,5 mmol/l přitom znamená zvýšení rizika onemocnění srdce a cév čtyřikrát a je signálem k  farmakologické léčbě. Nemáte-li hladinu cholesterolu v pořádku, měli byste vždy dodržovat zásady stravy pro snížení cholesterolu, přičemž hraje důležitou roli také hladina „zlého" LDL a „hodného" HDL cholesterolu v krvi.

Čeká Vás změna jídelníčku, dlouhý seznam potravin, zlozvyků a činností, které byste měla ze svého života vyškrtnout. Nemusíte ale také dělat vůbec nic, ale v tom případě si zahráváte se svým zdravím i životem.

Když je ho v krvi příliš mnoho, ukládá se na stěny cév. Ty se postupně zužují a ztrácejí pružnost. Vysoká hladina cholesterolu v krvi naznačuje, že se v cévách děje něco špatného a nebezpečného a Vy můžete kdykoli dostat srdeční infarkt, krvácení do mozku nebo angínu pektoris.

Aktivním pohybem můžete zvýšit hladinu dobrého cholesterolu a zároveň snížit koncentraci škodlivého.

Ano, existuje mnoho potravin, které jsou chutné a zároveň snižují cholesterol. Pozor, hladinu špatného cholesterolu v krvi si nezvyšujeme jen nevhodnou stravou. Má na ni vliv i naše lenost, tedy nedostatek pohybu, naše zlozvyky, zejména kouření, ale i stres.

Silueta fitness - cvičení pro zdraví a energii

773 797 495, 773 797 494; info@siluetafitness.cz