Cholesterol

Cholesterol a jeho vliv na zdraví

Cholesterol je látka tukové povahy. Pro organizmus je nezbytná, protože je součástí každé naší buňky, je základní stavební jednotkou pro některé hormony a pro tvorbu žlučových kyselin. Tělo si cholesterol z větší části vyrábí samo v jaterních buňkách. Další zásoby se do organizmu dostávají stravou. I když je cholesterol pro náš organizmus nepostradatelný, nesmíme ho mít v krvi nadbytek, protože jeho zvýšená hladina je jedním z významných rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění.

„Dobrý“ a „špatný“ cholesterol

Ve skutečnosti se cholesterol v krvi vyskytuje ve dvou formách, které mají rozdílné funkce. Liší se v tom, na jaký nosič je vázán (samotný cholesterol je v krvi nerozpustný). Nosič LDL (špatný cholesterol) dopravuje cholesterol do tkání v těle (tedy i do cévní stěny), zatímco nosič HDL (dobrý cholesterol) umožňuje spíše jeho vyplavování z organismu. Riziková je tedy především vysoká hladina LDL-cholesterolu, naopak hodnotu HDL-cholesterolu je dobré mít co nejvyšší. Přitom je z logiky věci zřejmé, důležitý je především relativní podíl obou složek, spíše než absolutní hodnota jako u celkového cholesterolu. HDL-cholesterol by měl tvořit >20 % z celkového cholesterolu. Pokud jeho podíl přesahuje 30 %, jedná se již o velmi příznivou hodnotu, a v takovém případě se bere dokonce jako protektivní faktor. Když je „špatného“ cholesterolu v krvi příliš mnoho, ukládá se na stěny cév. Ty se postupně zužují a ztrácejí pružnost. Vysoká hladina cholesterolu v krvi naznačuje, že se v cévách děje něco špatného a nebezpečného a Vy můžete kdykoli dostat srdeční infarkt, krvácení do mozku nebo angínu pektoris.

Testování hladiny cholesterolu

Hladina cholesterolu v krvi se zjišťuje krevním testem, nejčastěji při preventivní prohlídce. Výsledek může být známý ihned nebo až po několika dnech, záleží na tom, jaký přístroj má lékař k dispozici. Podle statistik má u nás zvýšenou hladinu „škodlivého“ cholesterolu až 70 procent lidí nad 35 let. Až 80 procent lidí si nikdy nenechalo hladinu cholesterolu změřit. Zákeřnost je v tom, že pokud nejdete k lékaři, netušíte, že ji máte vysokou.

Doporučené hodnoty

U dětí (do 15 let) je za normální hodnotu považována hladina celkového cholesterolu v krvi do 4,4 mmol/l.         U dospělých osob (starších 15 let) je za normální považována celková hladina cholesterolu v krvi do 5,0 mmol/l. Pokud máte hladinu cholesterolu v pořádku, i tak byste měli dodržovat zásady zdravého životního stylu.

Hladina celkového cholesterolu v krvi nad 5 mmol/l je zvýšená. Jeho hladina nad 8,5 mmol/l přitom znamená zvýšení rizika onemocnění srdce a cév a je signálem k  farmakologické léčbě. Nemáte-li hladinu cholesterolu v pořádku, měli byste vždy dodržovat zásady stravy pro jeho snížení, přičemž hraje důležitou roli také hladina „špatného“ LDL a „dobrého“ HDL cholesterolu v krvi.

Co je třeba udělat, když mi lékař poví, že mám vysoký cholesterol?

Čeká Vás změna jídelníčku, dlouhý seznam potravin, zlozvyků a činností, které byste měla ze svého života vyškrtnout. Škodlivé je zejména kouření a stres. Na druhou stranu existuje i mnoho potravin, které jsou chutné a snižují cholesterol. Aktivním pohybem můžete zvýšit hladinu dobrého cholesterolu a zároveň snížit koncentraci škodlivého. Nemusíte ale také dělat vůbec nic, ale v tom případě si zahráváte se svým zdravím i životem.

Deset zásad pro boj s cholesterolem

  1. Snižte spotřebu tučného masa a uzenin, vyvarujte se vnitřností.
  2. Pokud máte zvýšenou hladinu cholesterolu, zařaďte do stravy rostlinný tuk obohacený rostlinnými steroly.
  3. Dávejte přednost nízkotučným mléčným výrobkům.
  4. Konzumujte hodně zeleniny a ovoce, převážně v syrovém stavu (500 g denně).
  5. Vybírejte si celozrnné výrobky (pečivo, ale také např. celozrnné těstoviny či neloupanou rýži), cereálie a luštěniny, které obsahují vlákninu.
  6. Zařaďte do svého jídelníčku tučné ryby – nejlépe 2krát týdně (vhodné jsou např. losos, makrela, sardinky).
  7. Dbejte na přiměřený tělesný pohyb (minimálně půl hodiny alespoň 4krát týdně, nebo nejlépe každý den. Například svižná chůze či kolo jsou vhodné pro každého).
  8. Omezte spotřebu cukru, a tedy konzumaci sladkostí, moučníků, cukrářských výrobků a bílého pečiva.
  9. Při tepelné úpravě jídla se vyhněte častému smažení.
  10. Naučte se zvládat stresové situace – jinak škodíte sami sobě!

Potraviny napomáhající snížení cholesterolu

  • Mrkev
    Stejně jako mnoho jiných druhů zeleniny, například zelí, brokolice nebo cibule, může snížit množství cholesterolu v organismu, protože obsahuje pektin. Po snědení alespoň dvou mrkví denně se u mnoha pacientů dostal cholesterol na únosnou hladinu.
  • Sója
    Obsahuje lecitin, který rozpouští cholesterol, proto by ji měli povinně občas zařadit do jídelníčku zejména milovníci masa.
  • Fazole „cicer“
    Pokud sníte pravidelně 100 až 150 gramů denně, hladina Vašeho cholesterolu by měla klesnout až o pětinu.
  • Česnek
    Zlepšuje pružnost cév, uvolňuje je a snižuje tlak. Rozmačkaný česnek nechte vždy deset minut odstát, aby se v něm stačily uvolnit aktivní látky, a do jídel ho přidávejte až nakonec.
  • Cibule
    Každý den byste si měla dopřát jednu syrovou cibuli. Obsahuje látky, které udržují srdce i cévy v dobrém stavu. Kromě toho je bohatá na flavonoidy, které snižují krevní tlak, rozšiřují cévy a rozpouštějí krevní sraženiny.
  • Olivy a olivový olej
    Jsou bohaté na kyselinu linolenovou, která brání tvorbě krevních sraženin a chrání srdce před infarktem.
  • Ryby
    Losos, makrela, tuňák, sleď i jiné druhy obsahují omega-3 nenasycené mastné kyseliny, snižují hladinu špatného cholesterolu a hladinu rizikových tuků. Výzkumy ukázaly, že lidem, kteří jedli ryby třikrát až pětkrát týdně, kleslo riziko infarktu o 40 až 70 procent bez ohledu na věk.
  • Ořechy a semínka
    Vlašské ořechy, mandle, lněná a slunečnicová semínka omezují negativní vliv nasycených tuků v organismu, zabraňují zúžení cév a udržují je pružné. Denně stačí sníst hrst ořechů nebo semínek.
  • Obilniny a celozrnné pečivo
    Balastní látky v nich nedovolí škodlivým tukům dostat se do krevního oběhu, ale vyloučí je. Nejúčinnější je vláknina z ovsa.
  • Ovoce
    Čerstvá jablka, hrušky, pomeranče a meruňky obsahují pektin, formu rozpustné vlákniny, která snižuje škodlivý cholesterol. Dvě až tři jablka denně srazí cholesterol o 10 procent. Když jich sníte víc, většího léčivého účinku ale nedosáhnete. Výjimečné jsou meruňky, obsahují mnoho betakarotenu a draslíku, které chrání před nemocemi srdce.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů